Mocowanie ładunku – przegląd systemów

Istnieje wiele profesjonalnych i sprawdzonych metod mocowania ładunku w transporcie. Najpopularniejszą i najbardziej uniwersalną od lat były i wciąż są pasy transportowe. Jednak są sytuacje, kiedy inne mocowanie ładunku może okazać się wygodniejsze i bardziej ekonomiczne. Jak rozpoznać które zabezpieczenie będzie najkorzystniejsze w danej sytuacji? Postaramy się przedstawić wszystkie metody mocowania ładunków i sytuacje, w których się najlepiej sprawdzają.

Pasy transportowe – najpopularniejsza metoda mocowania

Nie bez przyczyny pasy transportowe są najpopularniejszym środkiem mocującym. Występują w różnych długościach, wytrzymałościach i konfiguracjach, dzięki czemu można je dopasować do rodzaju i gabarytu przewożonego ładunku. Do ich zamocowania wystarczą mocne i stabilne punkty mocowania jak np. uchwyty czy stałe elementy nadwozia. Ich zaletą jest uniwersalność, lekkość, łatwe i szybkie mocowanie oraz duża wytrzymałość. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze modele pasów transportowych dostępnych w naszym sklepie. Firma Vika szyje również pasy według indywidualnych projektów.

Maty antypoślizgowe – tanie wsparcie

Maty antypoślizgowe to bardzo sprytne rozwiązanie, o którym powinniśmy pomyśleć gdy ładunek, który transportujemy jest bardzo ciężki. Dlaczego sprytny? Maty antypoślizgowe zwiększają tarcie między ładunkiem a podłożem, dzięki czemu jest on stabilniejszy i potrzebne są większe siły na jego przesunięcie. Czyli mamy dodatkowe zabezpieczenie w postaci mat antypoślizgowych, które zmniejsza nam ilość wymaganych pasów transportowych.

Nasze maty antypoślizgowe są odpowiednio przystosowane do wykorzystania w transporcie. Maty w rolach o różnej szerokości i długości świetnie nadają się do szybkiego rozłożenia pod płozy palet, wystarczy jeden ruch. Do mniejszych powierzchni ładunkowych wystarczą maty w gotowych kawałkach o wymiarach 15 x 63 cm. Możesz również kupić matę antypoślizgową prosto z rolki, której szerokość wynosi 1.25m. Jest to wygodne szczególnie wtedy, gdy chcemy pokryć matą całą powierzchnię ładowni, lub wyciąć kawałek o nieregularnym kształcie.

Maty antypoślizgowe dostępne są w trzech grubościach: 3 mm, 6 mm i 8 mm. Im grubsza warstwa tym bardziej odporna na niszczenie i zużycie.

Belki naburtowe – na przyczepkę lub naczepę typu firanka

Belki naburtowe służą do poziomego blokowania ładunku. Klamry zakłada się na ścianki przyczepki lub łaty, czy też poziome belki naczepy typu firanka. Jest to szybka i wygodna metoda mocowania czy zabezpieczenia ładunku. Klamry zaciskają się na ściankach bardzo mocno, bez możliwości wypięcia się lub poluzowania.

W naszym sklepie znajdziecie dwa rodzaje belek naburtowychlekkich aluminiowych o prostokątnym profilu 1850 (rozpiętość 2400 – 2700mm) oraz stalowych o profilu kwadratowym 1854 (rozpiętość 2000 – 2800mm). Dzięki płynnej regulacji belek, tę samą belkę można stosować na pojazdy o różnych szerokościach.

Belkami naburtowymi zabezpiecza się przeważnie ładunek o dużych gabarytach. Belki nie będą skuteczne do zabezpieczenia małych ładunków.

Drążki transportowe – rozporowe

Drążki transportowe (rozporowe) występują w dwóch wersjach: ze stopkami lub bez stopek.

Drążki rozporowe ze stopkami używa się np. w chłodniach, lub zamkniętych naczepach furgonowych, czyli tam gdzie nie ma żadnych możliwości zaczepu haka (gołe ściany). Mogą być użyte w pionie lub poziomie. Ich montaż jest bardzo prosty i szybki. Skutecznie blokują ładunki o dużych gabarytach. Po zakupieniu specjalnych ramek można nimi również zabezpieczyć mniejsze pakunki.

Drążki rozporowe bez stopek również przeznaczone są do blokowania ładunku, ale do ich użycia potrzebne są listwy kotwiczne. Listwy kotwiczne montuje się w pionie lub poziomie we wszelkiego rodzaju pojazdów dostawczych, które posiadają sztywne ściany ładowni. Drążek rozporowy wpina się w okrągłe otwory listew.

Siatki transportowe – zabezpieczenie drobnych ładunków

Siatka transportowa to idealne mocowanie / zabezpieczenie dużej ilości drobnych ładunków, które mogą się rozsypać po ładowni. Siatki szyjemy w naszej firmie na wymiar, można również zamówić standardowe modele. Wykonane są przeważnie na bazie prostokąta, do którego na rogach doszyte są napinacze, klamerki i haczyki, dzięki którym można siatkę napiąć. Siatki szyjemy je z tych samych taśm poliestrowych co pasy transportowe do profesjonalnego mocowania ładunków.

Siatki zabezpieczające ładunek mogą być:

  • pionowe (do przedzielenia ładowni i zabezpieczenia przed wypadaniem paczek przy otwieraniu drzwi)
  • poziome (mocują ładunek przez dociśnięcie go od góry do podłoża),
  • mogą również służyć do owijania ładunku na palecie lub
  • do podnoszenia i przenoszenia różnych przedmiotów.

Odciągi łańcuchowe – transport ciężkich maszyn

Odciągi łańcuchowe przeznaczone są do mocowania ładunków o dużych gabarytach i dużej wadze np. maszyn budowlanych, maszyn rolniczych, ciężkiego sprzętu rolniczego czy elementów konstrukcyjnych. Ich udźwig to nawet 16 ton (dla jednego odciągu łańcuchowego o łańcuchu 16 mm). Są to najmocniejsze środki mocujące dostępne na rynku.

Odciągi łańcuchowe występują w dwóch wersjach: jedno- i dwu-częściowej. Wersja dwu-częściowa jest bardziej uniwersalna, a dzięki hakom skracającym zakres regulacji długości jest większy.

Odciągi łańcuchowe składają się z łańcuchów zakończonych różnego rodzaju hakami (standardowe, z zapadką, bezpieczne, kontenerowe) oraz części napinającej – napinacza grzechotkowego. Ich zdolność mocowania zależy od średnicy łańcucha, który może wynosić: 8 mm, 10 mm, 13 mm lub 16 mm. Do każdego odciągu łańcuchowego można zawsze dokupić haki skracające.

Worki sztauerskie – wypełnianie wolnych przestrzeni

Worki sztauerskie to specjalnie skonstruowane worki, które przeznaczone są do wypełniania wolnych przestrzeni ładowni. Zabezpieczają tym ładunek przed przemieszczaniem się a tym samym zniszczeń i poważnych strat. Wykorzystywane są raczej przy przewożeniu dużych ładunków niż małych paczek.

Worki Light re-use zbudowane są z dwóch warstw specjalnego papieru (nadaje workom wytrzymałość). Wewnętrzna strona wyłożona jest trzema warstwami folii PE, która odpowiada za szczelność worków. Worki napełnia się powietrzem za pomocą pistoletu ze specjalną nakładką. Worki re-use przeznaczone są do wielokrotnego użytku.

W naszym sklepie worki re-use występują w dwóch wariantach wytrzymałościowych: light i medium. Dostępne są różne wymiary poduszek.

Listwy kotwiczne – możliwość kotwiczenia

Listwy kotwiczne montowane są na stałe do ścian ładowni wszelkiego rodzaju pojazdów transportujących ładunki. W zależności od rodzaju listwy mogą być używane razem z pasami transportowymi z odpowiednimi hakami, drążkami rozporowymi do listew (bez stopek), systemem podwójnych podłóg i drążkami odzieżowymi. Dlatego listwy kotwiczne dają dużo możliwości zabezpieczenia ładunków.

Listwy mogą być wykonane z ocynkowanej stali lub z lekkiego aluminium. W naszej ofercie znajduje się wiele rodzajów listew kotwicznych, różniących się profilem oraz otworami. Najpopularniejszymi listwami są stalowe 1805, 1806, 3009, 2010, oraz aluminiowe 5001, 5002, 5004.

System podwójnych podłóg

Podwójne podłogi pozwalają na efektywniejsze rozplanowanie ładunków w naczepach typu TIR.  Dzięki listwom kotwicznym i specjalnym belkom do podwójnych podług możliwe jest zbudowanie konstrukcji, która zapewnia drugi poziom „podłogi”.

Drążki odzieżowe – przewożenie odzieży

Dzięki drążkom odzieżowym oraz odpowiednimi listwom kotwicznych odzież może być bezpiecznie i wygodnie przewożona na wieszakach. Drążki mają dodatkowe zabezpieczenie przed spadaniem wieszaków.

Przegrody / kurtyny / grodzie izotermiczne

Przegrody izotermiczny ISOLOCK i TEMPWALL pozwalają na odgrodzenie części ładunkowej chłodzonej od niechłodzonej, co przyczynia się do wzrostu ekonomiczności transportu.

W naszej firmie wszystkie kurtyny izotermiczne dostępne są na zamówienie. Czas realizacji wynosi od tygodnia do trzech tygodni.