Odpalanie samochodu z kabli rozruchowych
Odpalanie samochodu z kabli rozruchowych to bardzo popularna i skuteczna metoda w przypadku rozładowanego akumulatora. Ale trzeba pamiętać, że złe podłączenie kabli rozruchowych lub kiepska ich jakość może wyrządzić sporo szkód w instalacji elektrycznej samochodu. Dlatego zawsze powinniśmy używać sprawnych, z odpowiednimi zaczepami oraz szczelnie zaizolowanych przewodów rozruchowych oraz bezwzględnie stosować się do zasad bezpieczeństwa.
Odpalanie samochodu z kabli – co złego może się stać?
Odpalanie samochodu z kabli za pomocą zużytych lub słabej jakości przewodów rozruchowych może skończyć się:
- porażeniem elektrycznym,
- pożarem,
- spaloną instalacją elektryczną lub zniszczonym silnikiem.
Dotyczy to zarówno samochodu dawcy jak i biorcy energii elektrycznej. Stosując kiepskiej jakości kable rozruchowe możemy poważnie uszkodzić nie tylko swój samochód ale również osoby, która chciała nam pomóc w odpalaniu samochodu z kabli!
Instrukcja odpalania samochodu z kabli rozruchowych
Przestrzeganie odpowiedniej procedury oraz zasad bezpieczeństwa jest równie ważna co stosowanie dobrej jakości kabli! Jak bezpiecznie odpalić samochód z kabli?
- Sprawdź parametry obu akumulatorów. Baterie powinny mieć zbliżoną pojemność, aby przez przypadek nie rozładować sprawnego akumulatora ładując akumulator o dużo większej pojemności.
- Przygotowanie akumulatorów. Baterie powinny mieć to samo napięcie, klemy powinny być oczyszczone, wszystkie dodatkowe urządzenia pobierające prąd w samochodach powinny być wyłączone.
- Połączenie przewodów. Zawsze zaczynamy od czerwonego kabla (+). Najpierw podłączamy go w samochodzie dawcy, a następnie w niesprawnych pojeździe. Pamiętaj, aby zacisnąć mocowania na jak największej powierzchni klem, aby uniknąć strat podczas ładowania. Czarny kabel (-) podłączamy najpierw do akumulatora dawcy a drugi koniec do akumulatora biorcy lub masy pojazdu dawcy (najlepiej do jakiegoś elementu metalowego pod maską). Czemu podłączamy (-) do masy (może być to dowolna metalowa część silnika biorcy)? Zapobiega to możliwości pojawienia się iskry podczas mocowania szczypiec na klemie biorcy.
- Ładujemy baterię. Uruchamiamy samochód dawcy i przez około 5-15 min ładujemy akumulator w aucie biorcy. Po doładowaniu wyłączamy samochód dawcy i odpalamy biorcę (wyłączenie silnika dawcy zabezpiecza alternator i elektronikę pojazdu dawcy przed ewentualnym uszkodzeniem). Po uruchomieniu silnika biorcy odpinamy kable w odwrotnej kolejności. Najpierw odpinamy minus od samochodu biorcy, później drugi koniec kabla od akumulatora dawcy. Następnie odpinamy plus od biorcy, a później drugi koniec kabla od dawcy.
Na co należy zwrócić uwagę?
- NAJWAŻNIEJSZĄ rzeczą jest prawidłowe podłączenie kabli – plus do plusa, minus akumulatora dawcy do masy biorcy. Zachowanie powyższej kolejności jest bardzo ważne! Niestosowanie się do tej reguły może skutkować uszkodzeniem instalacji elektrycznej a nawet wybuchem.
- UWAŻAJ aby nie dotknąć końcówką kabla innych elementów silnika, co może spowodować zwarcie i uszkodzenie instalacji elektrycznej samochodu.
- NIGDY nie podłączaj czarnego kabla (-) do karoserii unieruchomionego pojazdu, bo możesz w ten sposób zniszczyć lakier.
Czemu podłączamy minus do masy pojazdu biorcy?
Podczas ładowania akumulatora wydziela się z niego wodór. Jeżeli zaczniemy manewrować przy nim zaciskiem (szczypcami) kabla rozruchowego niechcący możemy wytworzyć iskrę, która zapali wodór. Siła wybuchu mieszanki wodoru z powietrzem jest bardzo duża!
Leave A Comment