Jak bezpiecznie holować pojazd linką holowniczą?
Każdemu może przydarzyć się awaria samochodu, która wymagać będzie przetransportowanie go do warsztatu samochodowego. Dla tych, którzy nie zawsze mogą sobie pozwolić na zamówienie lawety pomocna może okazać się linka holownicza. Dlatego zawsze warto być przygotowanym i wyposażyć swoje auto w solidną linkę holowniczą.
Jakie obowiązują zasady podczas holowania pojazdu linką holowniczą?
Nigdy nie włączaj świateł awaryjnych
Najczęstszym błędem są włączone światła awaryjne. Jest to niebezpieczne z tego względu, że światła awaryjne uniemożliwiają sygnalizowania zamiaru zmiany pasa lub wykonania skrętu. Światła awaryjne stosuje się tylko wtedy, gdy chcemy ostrzec innych kierowców, że nasze auto musiało zatrzymać się w niedozwolonym miejscu. Światła mijania powinny być włączone.
Oznacz samochód trójkątem ostrzegawczym
Zamiast świateł awaryjnych holowany samochód powinien być oznakowany trójkątem ostrzegawczym. Trójkąt ostrzegawczy jest obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu. Podczas holowania trójkąt powinien by umieszczony np. za tylną szybą holowanego pojazdu.
Sprawne hamulce, światła i układ kierowniczy
Auto, które bierzemy na hol musi mieć sprawne hamulce, światła oraz układ kierowniczy. Musimy być w stanie kierować holowanym autem oraz sygnalizować jego obecność na drodze oraz zamiar wykonania skrętu czy zmiany pasa ruchu. Gdy auto, które chcemy holować nie spełnia nawet jednego z tych warunków jedyną możliwością jego przetransportowania do warsztatu jest laweta.
Dostosuj prędkość
Z jaką prędkością można holować auto? Pojazdy, które połączone są linką holowniczą w terenie zabudowanym nie mogą jechać szybciej niż 30 km/h a w niezabudowanym 60 km/h. Trzeba również pamiętać, że nie wolno nam holować auta na autostradzie. Może to robić tylko pomoc drogowa i tylko do najbliższego zjazdu.
Pojazd ciągnący cięższy od pojazdu holowanego
Dość istotną kwestią jest również decyzja dotycząca samochodu, który będzie holować niesprawny pojazd. Jego masa powinna zawsze być większa od masy pojazdu holowanego.
Pojazd ciągnący posiada hak lub ucho do holowania
Przed wyborem pojazdu ciągnącego trzeba się również upewnić czy wyposażony jest on w hak lub uchwyt do holowania. Nie należą one bowiem do podstawowego wyposażenia auta i dlatego nie wszystkie samochody go mają. Nigdy nie wolno zaczepiać linki holowniczej o zderzak czy inne elementy, które nie są dostosowane do holowania. Są to po prostu elementy, które są za słabe aby udźwignąć tak dużą masę w skutek czego mogą ulec uszkodzeniu.
Zachowaj bezpieczeństwo
Wszelkie manewry na drodze, na której odbywa się ruch drogowy zawsze niosą ze sobą niebezpieczeństwo wypadku. Dlatego podczasprzygotowywania auta do holowania należy zachować szczególną ostrożność. Warto zawsze włożyć na siebie kamizelkę odblaskową, która zwiększy naszą widoczność na drodze.
O czym należy pamiętać? Podsumowanie
- Nigdy nie włączaj świateł awaryjnych podczas holowania pojazdu! Tylko światła mijania!
- Oznacz holowany samochód trójkątem ostrzegawczym.
- Holuj tylko pojazdy ze sprawnymi hamulcami, układem kierowniczym oraz oświetleniem.
- Dozwolona prędkość w terenie zabudowanym to 30 km/h, a w terenie niezabudowanym 60 km/h.
- Nigdy nie holuj za pomocą linki holowniczej na autostradzie!
- Pojazd ciągnący powinien mieć większą masę od pojazdu holowanego!
- Zachowaj bezpieczeństwo podczas przygotowania pojazdu do holowania.
- Stosuj tylko solidne linki holownicze!
Jaką linkę holowniczą wybrać?
Linka holownicza powinna być przede wszystkim mocna, solidna i wytrzymała. Nie chcemy przecież aby podczas holowania linka się zerwała, dlatego warto zainwestować w dobre i sprawdzone linki holownicze z taśmy poliestrowej.
Nasze linki holownicze szyjemy z bardzo wytrzymałych taśm poliestrowych, które stosowane są do produkcji profesjonalnych pasów transportowych, którymi zabezpiecza się ładunek podczas transportu. W naszej ofercie znajdziecie linki wykonane z taśm o szerokości 50 mm i nominalnej wytrzymałości na zerwanie 6 i 7.5 tony.
Dodatkowym atutem naszych linek holowniczych są wzmocnienia taśmy w miejscach, które są najbardziej narażone na przetarcia i przerwania czyli pętle oraz miejsce styku haka z taśmą. Dzięki dodatkowym warstwom taśmy linka będzie nam się wolniej zużywała.
W naszych linkach holowniczych stosujemy tylko solidne haki, atestowane na 2.5 tony, których nominalna wytrzymałość na zerwanie wynosi 5 ton. Haki wyposażone są w zapadki, które uniemożliwiają wypięcie się linki z haka lub ucha podczas holowania. Alternatywa dla haków są jeszcze mocniejsze szakle(szekle), które atestowane są na 3.25 tony.
Dla wygodnego użytkowania i magazynowania do każdej linki holowniczejdodajemy krótki pasek szybko-mocujący, którym można w łatwy i szybki sposób spiąć zwiniętą linę. Dzięki temu lina przechowywana w bagażniku nie plącze się i nie rozwija.
Leave A Comment